Fórum
Veřejně prospěšná organizace

Fórum pro prožitkové vzdělávání

zapsaný ústav

Kdo je provozovatelem tohoto portálu?

Portál www.UčíimeProžitkem.cz provozuje Fórum pro prožitkové vzdělávání, z.ú. (dále Fórum). Založeno bylov březnu roku 2014. Jeho posláním je rozvoj prožitkových vzdělávacích metod a jejich využívání při prevenci sociálně patologických jevů. Činnost Fóra vychází z mnohaletých zkušeností jeho zakládajících členů, zejména Mgr. Evy Teplé, která na počátku devadesátých let spoluvytvářela novodobou tradici alternativní pedagogiky v ČR.

Fórum se tedy zaměřuje primárně na využívání prostředků interaktivního edukativního divadla pro prevenci negativních jevů, jakými jsou například šikana a kyberšikana, netolerance, násilí či praktické projevy nedostatečné finanční a mediální gramotnosti. Nově se také stále více zaměřujeme na obecnější posilování občanských a sociálních kompetencí žáků. Využíváme vlastní zkušený herecký a lektorský tým, který na základě dlouhodobé praxe ovládá klíčové techniky prožitkové pedagogiky, zejména tzv. divadlo fórum a strukturované drama. Na přípravě obsahové náplně jednotlivých představení, projektových dnů i seminářů a workshopů pro pedagogy spolupracujeme také s externími odborníky pro oblast, na kterou je daný edukativní program zaměřen.

Jednou z našich dalších významných aktivit je kromě přímé práce s žáky a s jejich pedagogy také popularizace prožitkové pedagogiky a posilování povědomí o jejích přínosech mezi odbornou i laickou veřejností. Využíváme proto příležitostí účastnit se různých odborných konferencí i akcí pro širší veřejnost, kde se snažíme náš pohled na možnosti prožitkové pedagogiky systematicky vysvětlovat. Jak již sám název napovídá, prožitková pedagogika klade důraz především na učení se prostřednictvím vlastní bezprostřední zkušenosti. Základním předpokladem pro úspěšnou aplikaci takovýchto výukových principů je ovšem precizně sestavený vzdělávací program a efektivní působení lektora. Podle dosavadních zkušeností tato vzdělávací metoda zároveň posiluje v rámci cílové skupiny sociální vazby, což samo o sobě do značné míry slouží jako primární prevence vybraných sociálně patologických jevů.

 

Jaké edukativní techniky Fórum využívá?

Jak již bylo uvedeno výše, Fórum ve svých vzdělávacích programech využívá především techniky prožitkové pedagogiky. Ty mají obecně tu výhodu, že mohou být v reakci na vývoj konkrétní situace při práci s konkrétním publikem velmi flexibilně upravovány. Zároveň je v této souvislosti podstatné, že jde vždy pouze o fikci, která má poskytnout divákům atmosféru bezpečí. Umožňuje jim zkoumat různé typy chování, aniž by museli být konfrontováni s jejich reálnými důsledky. Je také ovšem třeba, aby byl příslušný lektor vnímavý a předcházel identifikaci diváků s konkrétními postavami, případně je byl schopen v případě hlubší reflexe z negativního zážitku vyvést. Fikce tedy v tomto případě věrně kopíruje realitu, s odložením role však musí být možné odložit vše, co patří právě pouze fikci. Co si však do dalšího života diváci odnáší, je jejich vlastní přímá zkušenost.

Zvolené téma a vývoj dějové linie představení je tím, co v rámci těchto edukativních programů z principu boří pomyslné bariéry mezi herci a dětmi a co odvádí pozornost od jejich přílišné sebekontroly, obavy a studu, které by byly v tomto případě kontraproduktivní. Jde totiž zejména o jejich aktivní zapojení do děje s cílem buď zvrátit jeho negativní vývoj, nebo alespoň lépe pochopit příčiny takovéhoto negativního vývoje. Dochází k diskusi o chování lidí – herců, k pochopení daného problému a jeho příčin a možných následků, jeho řešení či vyřešení. Tím vším se následně prohlubuje i empatie diváků. Primárním cílem tedy není najít ideální řešení inscenovaného příběhu či jeho krizových situací, ale prostřednictvím společné diskuse zkoumat svůj vlastní vztah k danému problému, uvědomit si své způsoby jednání a podrobit je vnitřní, případně i otevřené společné kritice spolu s dalšími diváky.

 

Co konkrétně tedy Fórum dělá?

Existuje několik cest, jak se snažíme rozvoji prožitkové pedagogiky v ČR napomoci. Jak již bylo uvedeno výše, naší základní aktivitou je realizace edukativních představení či projektových dnů přímo na školách či v dětských domovech v rámci našich dlouhodobějších preventivních programů i formou jednorázových projektů. Souběžně s tím se ale věnujeme také vzdělávání pedagogů v oblasti technik prožitkové pedagogiky, pro které provozujeme tento specializovaný webový portál www.ucimeprozitkem.cz, organizujeme pro ně semináře a workshopy a nabízíme jim individuální konzultace. S potěšením přitom vidíme, že se již nyní jedná řádově o stovky pedagogů, se kterými tímto způsobem dlouhodobě a systematicky spolupracujeme, a jejich počet nadále roste. Ti nám zároveň poskytují cennou zpětnou vazbu z praxe, díky které můžeme námi využívané postupy potřebným způsobem průběžně korigovat.

Zásadní je pro nás v této souvislosti důraz, který ve stále větší míře na spolupráci se pedagogy klademe. Semináře a workshopy, které pro ně organizujeme, tak nechápeme pouze jako prostředek pro rozšiřování jejich kompetencí v oblasti metod prožitkové pedagogiky, ale na přání významné části z nich je koncipujeme také jako seberozvojové programy, kde se mohou naučit různé aktivační a uvolňovací techniky, pochopit fungování sociálních vazeb mezi dětmi v jejich třídách i mezi kolegy ve sborovně. Učíme je také vést za pomoci technik prožitkového vzdělávání třídnické hodiny zaměřené na komplikovanější problémy, jako je výskyt šikany či jiných rizikových jevů nebo inkluze cizojazyčných dětí. Nejsou to témata, která bychom si vymýšleli my sami od stolu, reagujeme naopak na přímou poptávku právě ze strany škol i jednotlivých pedagogů.

Důraz také stále více klademe na prohlubování spolupráce s některými samosprávami, které pak například pokrývají náklady naše představení pro školy, které se na jejich území nachází. To platí zejména v případě městských částí Praha 4, Praha 2 a Praha 6 či měst Říčany, Kralupy nad Vltavou, Mladá Boleslav a Ostrov u Karlových Varů, kde je takováto spolupráce prozatím nejintenzivnější. Obdobně se však snažíme o systematickou spolupráci i s dalšími veřejnými subjekty na této úrovni. Vedle zajištění externích finančních zdrojů pro naše aktivity se totiž jedná o stěžejní předpoklad pro to, abychom mohli naplňovat naše dlouhodobější rozvojové plány. Jejich základními pilíři je přitom rozšiřování okruhu námi oslovovaných cílových skupin, rozšiřování tematických oblastí, kterým se chceme v rámci našich vzdělávacích programů věnovat, a souběžně s tím i rozšiřování okruhu veřejných i privátních partnerů, kteří by byli ochotni tyto naše aktivity podporovat.

Přístup k dostatečným externím finančním zdrojům bude totiž vždy jedním z klíčových předpokladů proto, abychom mohli v tomto našem úsilí uspět. Jak jsme si již v minulosti mnohokrát ověřili, školy či dětské domovy nemají dostatečné prostředky na to, aby byly schopné náklady na tyto programy pokrýt samy. Naším úkolem tak není pouze zajistit, aby tyto programy měly potřebnou odbornou úroveň a zároveň dokázaly děti oslovit svojí kreativní formou, ale postarat se rovněž o to, aby díky finanční pomoci našich partnerů byly pro školy dostupné.

 

 

Více o Fóru zde

 

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!