Metodická karta
Kimova hra
základní pojmy finanční gramotnosti
ČASOVÁ DOTACE 10 - 20 minut
PŘÍPRAVA 10 minut
CÍL Podpořit paměť a také schopnost pojmenovat předměty související s financemi
POMŮCKY Papíry, tužky, 30 předmětů souvisejících s financemi, ubrus/velký šátek/látka
MATERIÁL A PŘÍPRAVA Zajistit 30 tematicky vhodných předmětů
PROSTŘEDÍ Interiér, bez specifických požadavků
Aktivity
Na volnou plochu vyskládejte 10-30 (záleží na skupině dětí, s kterou budete hru hrát), pokud možno různorodých, předmětů souvisejících s financemi. Předměty zakryjte ubrusem/velkým šátkem/látkou. Nechte děti posadit okolo a vysvětlete jim, že jejich úkolem je si za 1 minutu zapamatovat co nejvíce předmětů, které uvidí, a že se mají soustředit i na jejich detaily (barva, velikost, materiál, údaje na nich, kterých si všimnou na první pohled atd.). Nikdo se však nesmí předmětů dotýkat. Je možné využít jen zrak. Poté odkryjte ubrus a stopujte 1 minutu. Po uplynutí časového limitu, předměty znovu zakryjte. Rozdejte dětem tužky a papíry a nechte je napsat, jaké předměty si zapamatovaly. (Jestliže se hry účastní děti, které ještě neumějí psát, nechte je věci nakreslit, nebo vám je nadiktovat, nebo je přiřaďte do dvojice se starším kamarádem.)
Nechte děti spočítat, kolik předmětů napsaly. Poté společně projděte seznamy každého hráče (začněte tím, který má nejméně a postupně doplňujte tak, až si vzpomenete na úplně všechny).
Ptejte se dětí na detaily, které si o každém předmětu pamatují, přičemž vždy poté každý předmět ukažte, abyste měli okamžitou kontrolu. Můžete doplnit i informace o tom, k čemu jednotlivé předměty slouží atd.
Příklad vhodných předmětů Mince a bankovky různých měn, kalkulačka, platební karta, účtenka, náušnice, hodinky, řetízek, obálka, do které v bance dávají peníze, peněženka, kasička, faktura, vizitka (např. někoho z banky), kartička s číslem bankovního účtu, složenka, pokladna, malý trezor
Variace
Množství předmětů přizpůsobte věku dětí
Dejte mezi předměty několik takových, které s financemi přímo nesouvisejí, dětem předem řekněte, že nějaké předměty nějakým způsobem k těm ostatním nebudou zapadat, nechte je přijít na to, které to byly a z jakého důvodu k ostatním nepatřily