Karta > Naše město
Metodická karta

Naše město

základní pojmy finanční gramotnosti

ČASOVÁ DOTACE 45 - 90 minut

PŘÍPRAVA 10 minut

CÍL Propojit abstraktní pojmy s konkrétními příklady, uvědomit si rozmanitosti města

POMŮCKY Tužky, pastelky, fixy, papír min. velikosti A2

PROSTŘEDÍ Centrum města nebo městské části, následně místnost bez stolů

MATERIÁL A PŘÍPRAVA Nakopírování a rozstříhání pojmů z tabulky pod odkazem níže

 

Tabulka s pojmy

 

 

Aktivity

Nejdříve se celá skupina vydá na libovolně dlouhou inspirativní procházku nejlépe do centra města, doporučujeme minimálně 30 minut. Děti se soustředí na okolní budovy, přemýšlejí, či se ptají na jejich funkce, jaké nabízejí služby. Přemýšlejí, zda již někdy využily jejich služeb, či tak třeba učiní v budoucnu. Pozorují také komplexně, jak město funguje.

Po návratu se celá skupina sejde v prostorné místnosti. Na zemi je umístěna velká čtvrtka/vhodný pevný papír a učitel vyzve děti, aby navrhly své vlastní město. Je to návrh, kreslí se tedy pouze půdorysy staveb. Na každou stavbu děti napíší, její název/funkci (banka, pojišťovna, škola, radnice atd.). Spolu s kreslením probíhá i diskuse - podobná jako na procházce. Proč kreslíš zrovna tuto budovu? K čemu je dobrá? Jak prospívá městu? Kreslení města trvá tak dlouho, dokud s ním nejsou děti spokojeny, doporučujeme však maximálně 45 minut.

Učitel poschovává karty s pojmy (viz příloha), které budou hráči hledat a přiřazovat k jednotlivým budovám. Kartičky musí každý jednotlivec sbírat a přiřazovat po jedné. Hrajeme však v kolektivním duchu, dokud nejsou přiřazeny všechny kartičky. Děti si tedy mezi sebou mohou radit a pomáhat. Tuto část musí splnit co nejrychleji. Kartičky, se kterými si eventuelně děti nevěděly rady, naskládají vedle plánu města.

Učitel projde s dětmi všechny umístěné pojmy. Hra není na přesnost ani na splnění všech podmínek správného fungování města. Jde pouze o debatu, takže správně může být po správné argumentaci přiřazení jakékoliv karty k jakékoliv budově. Nakonec se projdou i neumístěné karty a všichni zhodnotí, jestli jim náhodou některé budovy nechyběly. Mohou je eventuelně do plánu dokreslit.

 

Variace

Na základě této kolektivní aktivity si každý nakreslí plán svého ideálního města a popíše si jej. Může se zaměřit i na jeho výtvarné zpracování (koláž, vybarvování, komiksové zpracování).

Velký společný plán města mohou děti společně dokonaleji výtvarně propracovat (koláž, vybarvování, komiksové zpracování) a následně si jej vystavit.

Nechte děti ztvárnit město plasticky (můžete využít krabiček od sirek, od čajů, atd.).

Nechte děti jejich vypracované město představit ostatním. Při prezentaci svého města by měly ostatní přesvědčit proč právě jejich město je to nejlepší.

 

 

Další metodické karty

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!