Metodická karta
Poznej, co to je
základní pojmy finanční gramotnosti
ČASOVÁ DOTACE 20 minut
CÍL Rozvinout slovní zásobu v oblasti finanční gramotnosti
POMŮCKY Šátek pro každého hráče, 5 až 8 předmětů nějak souvisejících s financemi
MATERIÁL A PŘÍPRAVA Žádná specifická příprava není nutná
PROSTŘEDÍ Žádné specifické požadavky na prostředí
Aktivity
Když se chceme něco naučit, je velice účinné využít co nejvíce smyslů, které máme od přírody k dispozici. Nejen zrak a sluch, které jsou při učení nejvíce využívány, ale i hmat nám pomohou zapamatovat si nové věci a „podívat se“ na ně i z jiné stránky.
Nechte děti posadit do kolečka, zavažte jim oči šátky a postupně jim posílejte cokoliv, co Vás napadne a má nějakou souvislost s financemi a máte to k dispozici. Vždy, když dojde předmět k poslednímu v kroužku, nechte děti napsat na papír, o jaký předmět se podle nich jednalo - ať má každé dítě svůj papír a společně se dohodněte, jestli chtějí psát se zavázanýma očima, nebo ne. Neříkejte jim zatím správný výsledek a pošlete do oběhu další předmět a opakujte stejný postup. Takto udělejte 5 až 8 kol (podle toho, jak vycítíte, že aktivita děti stále baví). Potom nechte děti rozvázat šátky a předměty jim ukažte, uspořádejte je tak, aby byly ve stejném pořadí jako byly posílány do hry.
Diskutujte s dětmi nad jejich dojmy, jak který předmět vnímaly, podle čeho jej rozeznaly atd.
Příklad předmětů: 10-ti korunová mince, 50-ti korunová mince, 100 korunová bankovka, platební karta, 1 eurová mince, různé další mince a bankovky, účtenka za nákup, náušnice, hodinky, řetízek, obálka, do které v bance dávají peníze, peněženka, kasička, vizitka.
Variace
Pošlete do oběhu několik předmětů, které s financemi přímo nesouvisejí, dětem předem řekněte, že nějaké předměty nějakým způsobem k těm ostatním nebudou zapadat, nechte je přijít na to, které to byly a z jakého důvodu k ostatním nepatřily.
.