Metodická karta
Přání a potřeby
Hodnota peněz
ČASOVÁ DOTACE 20 až 45 minut
CÍL Každý z nás se občas musí rozhodnout, zda si něco musí pořídit, může pořídit, nebo to jen chce. Díky této aktivitě se děti zamyslí nad tím, co je potřeba a co je přání a budou je umět rozlišovat.
POMŮCKY Papír, tužky, pastelky, fix
PŘÍPRAVA Bez specifických požadavků na přípravu
PROSTŘEDÍ Interiér, bez specifických požadavků na prostředí
Aktivity
Vezměte si velký papír a výrazný fix. Ptejte se dětí a sepisujte, jaké věci si plánují koupit následující týden (nebo měsíc) za své kapesné.
Pokud to jde, pracujte v kroužku, aby všechny děti na papír zaplněný svými návrhy viděly. Dohromady zkuste diskutovat o jednotlivých položkách na listě (tj. jestli to jsou základní potřeby, které si opravdu musí koupit, nebo to jsou jejich přání, bez kterých by se klidně obešly).
Můžete rozvinout debatu o tom, že věc, která je pro někoho nezbytností, může být pro druhého věcí nepodstatnou. Zkuste společně s dětmi takové věci najít.
Variace
Nechte děti nakreslit vlastní seznam věcí na samostatný papír a společně pak debatujte nad každým soupisem.
Následující týden/měsíc nechte děti nakreslit/napsat seznam věcí, které si opravdu za své peníze koupily. Ať děti porovnají předešlý a nynější seznam. Do jaké míry se shodují?