Metodická karta
Trh
Hodnota peněz
ČASOVÁ DOTACE 75 minut
CÍL Pozorujte, jak se mění hodnoty v první a druhé reflexy. Uvědomění si vlastních hodnot i hodnot svých kamarádů.
POMŮCKY Tabulka s pojmy v příloze
PŘÍPRAVA Každý si vyrobí 9 kartiček. Na pět z nich si napíše číslo 1, na dvě z nich číslo 2 a na zbývající dvě číslo 3.
PROSTŘEDÍ Interiér, větší místnost
Tabulka s pojmy
Aktivity
Vychovatel rozdá každému dítěti 9 karet: 5 zelených, 2 červené a 2 modré. Na tabuli pověsí seznam pojmů, ze kterých si budou děti vybírat v časovém limitu 5-ti minut. Je dobré, aby seznam před začátkem aktivity děti neviděly. Na každou kartičku napíší jednu vybranou věc ze skupiny stejné barvy. Poté si všichni sednou do kruhu, své pojmy přečtou nahlas a odůvodní svůj výběr. Všichni si své karty podepíší do levého horního rohu.
V této fázi si mohou děti vyměňovat pojmy mezi sebou. Výměna nemusí být pouze 1:1 a také se mohou vyměňovat karty různých barev (za jednu červenou vyměním dvě modré). Každý nový majitel se musí podepsat do horního levého rohu, hned za jméno předchozího majitele. (Příklad: Vojta vyměnil s Petrem nový iPod, který ale předtím dostal od Hanky. Od této chvíle je na kartičce napsáno Hanka-Vojta-Petr). Tato část trvá 30min (záleží na počtu dětí).
Dětí si opět sednou do kruhu a postupně čtou názvy svých karet, které mezi sebou vyměňovali. Měli by výměnu odůvodnit. Říci, zda jsou spokojeni se svým výsledným výběrem a popovídat o rozdílu mezi prvním a konečným výběrem. Nakonec debatujeme o hře jako takové. Byla fér? Líbila se ti? Proč ano/ne?
Variace
Vytvořte si vlastní seznam s pojmy.