Metodická karta
Zkratky
základní pojmy finanční gramotnosti
ČASOVÁ DOTACE 10 - 20 minut
CÍL V našem rychlém světě nás čím dál více obklopují místo celých slov a vět zkratky. Často ani nevíme, co přesně znamenají. Cílem je seznámit děti s různými zkratkami, se kterými se mohou běžně setkat.
POMŮCKY Velký papír, případně flipchart, tabule nebo nástěnka, tužky, fixy
MATERIÁL A PŘÍPRAVA Kartičky se slovy obsažené ve zvolených zkratkách
PROSTŘEDÍ Interiér, bez specifických požadavků
Aktivity
Zeptejte se dětí, jaké zkratky znají? Napište je na velký papír (flipchart, tabuli, nástěnku) tak, aby na něj všichni dobře viděli. Kdyby dětem došly nápady, zkuste jim pomoci, inspirovat. Zkuste je navést tak, abyste se dostaly k tématice finančních pojmů, institucí atd. Jako příklad jich zde několik uvádíme: ČNB, KB, ČS, ČSOB, ČP, Kč, CZK, EUR, USD, $, ©, p.a., p.m., RPSN, @, €, JUDr., MUDr., Ing., Mgr., a.s., s.r.o., OSVČ, ks
Soustřeďte se na jednotlivé napsané pojmy a ptejte se dětí, co znamenají. Pokud nikdo ze skupiny nezná správný význam, nalaďte jejich představivost a nechte je vymyslet, co by pojem mohl znamenat.
Diskuze. Vedeme skupinu tak, aby se zamyslela nad smyslem jednotlivých pojmů.
PŘÍKLADY
ČNB, co to znamená? Např. Čínské Noční Boty, Člověk Nosící Brýle, Časté Noční Buzení… Ano, i tohle všechno by to znamenat mohlo, ale vžitý význam je Česká národní banka. Pokud někdo ze skupiny zná správný význam zkratky, její význam všem vysvětlí a následně celá skupina vymýšlí, co dalšího by tato zkratka mohla znamenat.
Kč. Král Český, Kupa Čočky, Krabice Čokolády,...
K čemu slouží KB? Co to znamená banka? Máte nějakou ve vašem okolí, na cestě do školy? Proč do ní lidé chodí? Vymyslete další návodné otázky k diskuzi, když uvidíte, že děti potřebují inspiraci.
Variace
Vytvořte kartičky se zkratkami a kartičky s jednotlivými slovy zkratek (viz níže). Kartičky zamíchejte a rozložte na podlahu. Nechte děti, ať v časovém limitu správně ke zkratkám přiřadí název. Můžete pracovat jak individuálně, tak i společně. Když budete mít všechny zkratky správně popsány, tak se dětí ptejte, co znamenají. Jestliže nebudou vědět, společně si je vysvětlete. Na příště už by měly děti samy zvládnout ke zkratkám najít správný význam.