Projektový den
Velké přání
Na téma finanční gramotnosti
Obsah
Brainstorming k příběhu z divadla fórum
Učitel v roli – Janino velké přání
Úvod
Každý z nás někdy po něčem touží. A většinou je to něco, na co nám nestačí naše vlastní peníze. Nebo alespoň ne hned. Ponoříme se společně do příběhu jedenáctileté školačky Jany, která touží po něčem, na co její kapesné nestačí a rodiče jsou momentálně v těžké finanční situaci, takže si je ani netroufne požádat.
Prozkoumáme díky Janinu přání, jak moc je pro člověka výhodné kupovat dopředu něco, na co zkrátka v tuto chvíli nemáme. Děti sami pak na závěr programu rozhodnou, zda si Jana má vysněné přání splnit, nebo raději počkat, až potřebnou částku našetří?
Program je určen primárně pro žáky II. stupně ZŠ
Celková časová dotace programu je 90 minut
Jedná se o interaktivní edukativní program ve formě strukturovaného dramatu realizovaný dvěma lektory přímo v prostředí dané třídy. Snahou je využít výhody místa, které děti důvěrně znají a cítí se v něm bezpečně, aby ztratily případný ostych se do programu zapojit. Lektoři také díky tomu mohou snáze pracovat s již existujícími sociálními vazbami mezi dětmi.
Nejsme zodpovědní za to, jakým způsobem s financemi a rodinným rozpočtem zacházejí rodiče/dospělí, ale je dobré vědět, co všechno musí řešit a co jednou budeme muset řešit i my, uvědomění si vlastní části zodpovědnosti za finance v rodině/společenství.
ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÉ PODMÍNKY
Interaktivní edukativní program ve formě tzv. strukturovaného dramatu probíhá přímo ve vybraných třídách na školách po celé ČR, které se rozhodnout do našeho projektu zapojit. Díky finanční podpoře Nadace České spořitelny jsou pro školy za zvýhodněnou cenu. Potřebujeme pouze běžnou třídu s lavicemi odklizenými na stranu, aby uprostřed vznikl volný prostor. Dále prosíme o židle pro žáky uspořádané do půlkruhu, o tři židle pro naše lektory a prodlužovací kabel. Po celou dobu programu je nezbytná přítomnost pedagoga.
- Učitel v roli
- Hromadná hra v roli
- Brainstorming
- Živý obraz
- Improvizace
Papíry, tužky, košík nebo obdobná nádoba na závěrečné hlasování
1. Úvodní aktivita
Časová dotace 10 minut
Aktivita Molekuly – respektive peníze a jejich nominální hodnota: Každé z dětí představuje stokorunovou bankovku. Lektor vykřikuje částky, do kterých se děti mají spojovat.
2. Brainstorming k příběhu divadla fórum
Časová dotace 5 minut
Poznámka Pro lektora je nutné znát scénář divadla fórum na stejné téma. Jedná se o příběh rodiny s tatínkem Lubošem, maminkou Terezou a dětmi Jakubem a Janou
Aktivita Co si pamatujeme z příběhu? Co tam bylo za postavy, víme, jaká byla jejich povolání? Kolik asi mohl být dětem? Víme, kde rodina bydlela? Jaký byl jejich příběh? Proč myslíte, že došlo k tomu, že přišli o všechny své peníze? Myslíte si, že se takový příběh mohl doopravdy stát? případně píšeme heslovitě na tabuli/flipchart
3. Děti a jejich přání
Časová dotace 15 minut
Aktivita Každý z nás si něco přeje. Někdy to jsou přání, aby se něco dělo tak, jak si představujeme, abychom mohli na celý den do akvaparku, abychom jeli k moři, Abych měl staršího bráchu, který by mě před vším chránil, abych měl svůj vlastní pokoj, abychom bydleli v domě s velkou zahradou abych mohl s kamarády navštívit Disneyland apod. Některá přání mohou být čistě materiální, nové kolo, šaty, nějaká vysněná hračka, drahý počítač apod.
Teď jsme si připomněli příběh rodiny z našeho divadelního představení. Janě v našem příběhu je jedenáct, Jakubovi třináct. Naším úkolem teď vymyslet si jednu věc, po které by tak Jana nebo Jakub mohli hodně toužit, tajně si ji přát. Jste podobně staří jako Jakub s Janou, takže vaše přání mohou být i totožná, to je na vás. Asi budete nejlépe vědět, co si tak ve vašem věku děti můžou hodně přát. Zkuste vymyslet takovou věc, která není úplně běžně a jednoduše pro Janu nebo Jakuba dostupná. Znáte trochu jejich rodinné poměry, tak určitě vymyslíte něco, co je pro ně v jejich očích těžko dosažitelné, ale co by si opravdu hodně přáli.
Až mají všichni vymyšlené „své“ přání, stoupnou si všichni do kruhu. Jeden po druhém si dají pomyslně tento předmět na svou dlaň a ostatním v kruhu jej popíšou, aniž by použili příbuzná slova. Ostatní hádají, o jaký předmět se jedná.
Podle času a nálady ve třídě můžeme vybrat jen několik dětí, které chtějí předmět představit. Mohou použít i pantomimu.
4. Učitel v roli – Janino velké přání
Časová dotace 5 minut
Aktivita Lektor v roli Jany vybere z předchozí aktivity věc, která se třeba často objevovala a je dostatečně drahá, aby v dětech vyvolala dojem nedostupnosti, nedosažitelnosti.
Vstoupí do role: „Táta mi slíbil, že k dvanáctým narozeninám dostanu iPhone/novej počítač/elektrickou koloběžku/kameru.. no, jenže sliby chyby. Víte, co se stalo naší rodině, ne? Mám našla nějakou dluhovou poradnu, kde jim nějakej pán hodně pomohl, prochází teď ještě nějakým obdobím splátek, oba si přibrali práci, máma dokonce chodí ještě večer uklízet. Takže to vypadá, že všechno je na dobrý cestě a nepřijdeme o byt. Což jsem samozřejmě hodně ráda. Strašně jsem se bála, že třeba skončíme celá rodina na ulici. Musím říct, že se od té doby dívám na toho pána, co se pohybuje okolo lavičky v parku a příšerně smrdí, dost jinak.
Chtěla jsem našim taky nějak pomoct. Ale táta říkal, že to je jejich starost a ne naše, dětí. A že se nemusíme bát, že oni to zvládnou. Že mi holt musíme s bráchou teď být samostatnější a jsme teď víc sami doma. A musím říct, že jsem sama překvapená, že je to vlastně teď s Kubou moc fajn. Někdy mi přišlo, že se ke mně chová fakt nemožně, hlavně když jsou u toho spolužačky. Ale když jsme spolu doma, tak je s ním fakt sranda. Včera zrovna předváděl jejich matikářku. Málem jsem se počurala smíchy. Je fakt dobrej, třeba z něj bude nějakej komik. To by se mi líbilo, mít slavnýho bráchu.
Jo, ale tak abych vám vysvětlila, jak to bylo s tím dárkem k narozeninám. Táta dobře ví, jak moc jsem si ten ajfoun přála. Většinou jsem všechno vždycky dědila po bráchovi. Což je ale dost příšerný, když váš starší sourozenec je brácha, žejo… Něřikám, že jsem nikdy nic nedostala novýho. Ale byli to vždycky jen takový drobnosti, blbosti.
A teď to bylo tak blízko, měla bych vlastní iPhone! To by Klárka čuměla. To je moje spolužačka. Všichni ji mají rádi. Má krásný dlouhý blonďatý vlasy a pořád se směje a vůbec je taková fajn. A má všechno, co chce. Stačí jen pomyslet a rodiče ji koupí cokoliv chce. No a mě přišlo, že když budu mít iPhone, že budu taky trochu jako ona. Že se pak spolu budeme fotit a budu mít taky takový krásný fotky, jako umí ten její telefon.
Jenže to je jasný, že teď to nejde. Já to chápu. Ale nemůžu si pomoct, strašně bych ho chtěla!“
5. Živé obrazy s rozehráním
Časová dotace 20 minut
Aktivita Lektor rozdělí třídu na čtyři skupiny. Každá jedna skupina má za úkol vymyslet, jak Janě pomoci splnit její sen. Co by Jana mohla udělat pro to, aby telefon měla? Děti ve skupině nejdříve vymyslí, jak by Jana k telefonu mohla přijít a pak to sehrají v krátké scénce. Jde o nám o reálné řešení situace. Není tedy možné, aby Jana potkala pohádkového dědečka, kterému by nabídla svačinu a on by se jí za to odměnil splněním přání. Zkoušíme Janě poradit, jak by mohla svého snu dosáhnout.
Scénky pak předvedeme ostatním, dle pokynů lektora.
Lektoři se doptávají publika – byla situace reálná? Opravdu tohle Jana mohla zažít?
6. Nabídka od spolužáka
Časová dotace 5 minut
Aktivita Jana dostává kapesné 200,- Kč na měsíc. Spolužák jí nabídne, že ji prodá svůj starší telefon na splátky. Jana má ušetřeno 1.800,-, které mu dá teď. Telefon Jirka nabízí za 4.800,- To znamená, že mu bude dlužit ještě 3.000,-. Jirka je ochotný ji telefon prodat, že mu bude následujících 20 měsíců dávat své kapesné, tedy 200,- Kč.
7. Skupina ANO a skupina NE
Časová dotace 15 minut
Aktivita Lektor rozdělí třídu na dvě skupiny. Jedna skupina má za úkol promyslet a napsat na papír všechno argumenty proč by si Jana telefon od spolužáka měla koupit. Tedy skupina ANO. Druhá skupina má za úkol sepsat všechny argumenty proč si Jana telefon od spolužáka koupit nemá. Tedy skupina NE.
Obě skupiny dostanou chvilku na vypracování úkolu.
Po přípravě předstoupí skupina ANO před ostatní spolužáky a přednese své argumenty. Skupina si buď zvolí mluvčího, nebo každý ze skupiny řekne jeden argument.
Poté předstoupí skupina NE a představí své důvody pro to, aby si Jana telefon nekupovala.
8. Rozhodnutí
Časová dotace 5 minut
Aktivita Lektoři rozdají dětem lístečky. Každé dítě dostane jeden. Nyní se všichni pomyslně promění v Janu a bude na nich, jak se v této situaci Jana zachová. Kdo by na jejím místě telefon od spolužáka koupil, nepíše ANO, kdo naopak by se obešel bez telefonu, napíše NE.
Lístečky odevzdávají děti lektorovi. Ten pak vyhodnotí, jak hlasování dopadlo. Koupila Jana telefon, nebo ne?
Závěrečná reflexe
Časová dotace 10 minut
Aktivita Co všechno je možné si vzít na půjčku? Myslíte, že banky chtějí od vás zpět jen to, co si půjčíte? Zkuste vymyslet situaci, ve které se může stát, že si na něco musíme půjčit? Jde o nezbytné věci? Nejde to řešit jiným způsobem? Na co si musíme pak dát pozor? Co se stane, když nebudeme moci půjčku splácet?