Projektový den > Lidská práva
Projektový den

Aneta v nouzi

Na téma lidských a občanských práv

Obsah

 

ANETA V NOUZI - VARIANTA PRO I. STUPEŇ ZŠ

Anotace

Použité techniky strukturovaného dramatu

Popis lekce

Inspirace pro práci s látkou v dalších hodinách

Přílohy

Příběh Anety

Listina základních práv a svobod

Azylový dům

ANETA V NOUZI - VARIANTA PRO II. STUPEŇ ZŠ A SŠ

Anotace

Použité techniky strukturovaného dramatu

Popis lekce

Inspirace pro práci s látkou v dalších hodinách

Přílohy

Příběh Anety

Listina základních práv a svobod

Azylovým dům

 

 

 

Aneta v nouzi

Obsahové schéma projektového dne se zaměřením na téma lidských a občanských práv 

pro I. stupeň základních škol

 

 

 

Anotace

Aneta je osmnáctiletá dívka, která se právě ocitá na scestí. Žáci vstupují do příběhu Anety, která pochází z neuspořádané rodiny a dostává se tak na spletitou životní cestu.  Žáci se prostřednictvím příběhu seznamují se základními právy a učí Anetu tato práva uplatňovat. Zároveň jsou vedeni i k uvědomění si povinností, které musí Aneta dodržovat, aby mohla svůj život proměnit k lepšímu. Žáci pracují s výňatkem Základní listiny práv a svobod a v praktických příkladech se učí tato práva uplatňovat.  Učí se spolupracovat ve skupinách. Pomocí pantomimicko-pohybových a graficko-písemných metod dramatické výchovy řeší empaticky Anetiny situace a zároveň tak prověřují a objevují své vlastní hodnotové postoje.

 

TÉMATA

  • základní lidská práva
  • rodina v nouzi

 

CÍLE

  • rozvíjet povědomí o základních lidských právech
  • rozvinout empatii a sociální cítění k lidem v obtížné životní situaci
  • učit se nést odpovědnost při prosazování svých práv
  • uvědomit si nutnost dodržování svých povinností
  • rozšířit povědomí o druzích sociální pomoci v demokratické společnosti

 

ČASOVÁ DOTACE  180 minut včetně souvisejících doprovodných aktivit

VĚKOVÁ KATEGORIE  I. stupeň ZŠ

POMŮCKY Balicí papír, psací potřeby - fixy, Listina práv a svobod (výňatek) 5x , zástupný kostým pro Anetu – šátek, Řád azylového domu 5x

INFORMAČNÍ ZDROJE

  • http://www.kolpingpraha.cz/azylovy-dum/ad-zakladni-informace/
  • Dramatická výchova v kurikulu současné školy, R. Marušák, O. Králová, Rodrigueziová, Portál 2008
  • https://www.jsns.cz/lekce/15252-rodina
  • https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html Listina základních práv a svobod

 

 

Použité techniky Strukturovaného Dramatu

Učitel v roli

Učitel je součástí dramatu a může spolu s třídou sledovat, co se právě děje, kontroluje chod a napětí, je napojen na vnitřní rytmus práce, podporuje, povzbuzuje a udržuje otevřenou komunikaci. Poskytuje možnost, aby žáci převzali zodpovědnost, činili rozhodnutí a ujímali se vedení skupiny. Poskytuje žákům svobodu vyjadřovat postoje a různé úhly pohledu v bezpečí role.

 

Hra v roli

Způsob sociálního jednání a chování, hra v roli znamená převzetí role někoho jiného (jak on by jednal) s využitím vlastních poznatků a zkušeností pro výběr odpovídajícího chování. Nezabýváme se při ní zpravidla jedinečností určité osoby, ale jejími typickými postoji.

 

Hromadná role

Viz hra v roli, v této situaci všichni hráči přebírají roli, simultánně jednají, naslouchají ostatním a tvoří tak společně profil postavy, případně konkretizují situaci

 

Brainstorming

Volná, spontánní diskuse na dané téma, generování nápadů

 

Živý obraz

Skupiny nebo dvojice vytváří ze svých těl nehybný obraz, který zachycuje určitý okamžik, situaci, motiv nebo i základní téma příběhu

 

Alej | vnitřní hlasy

Klíčová postava prochází mezi svými spoluhráči a ti nahlas sděluji její myšlenky a pocity.

 

Horká židle

Technika, při níž ten, kdo sedí na židli by měl pravdivě odpovídat na všechny otázky, které jsou mu předkládány vzhledem k vybrané roli. V našem případě to bude tzv. horká židle – ano/ne – ten kdo sedí na židli může odpovídat jen ano nebo ne.

 

Narativní pantomima

Lektor vypráví nějakou akční událost nebo příběh a všichni žáci simultánně – najednou předvádějí činnosti. Každý sám za sebe předvádí pantomimicky a pohybově bez mluvení činnost, tak jak si ji představuje.

 

 

Popis lekce

Úvodní hry, naladění a rozehřátí skupiny, hra „Mrazíková baba“, štronzo

Časová dotace 5 minut

Instrukce Lektor vysvětlí dětem princip „baby“. Honí pouze jeden – Mrazík – a snaží se všechny děti dotekem zmrazit. Pokud se Mrazík někoho dotkne, musí tzv. zmrznout a nemůže se hýbat.   Vysvobodit ho může ten, kdo ještě „babu“ nedostal tak, že „zmraženého“ žáka podleze pod nohama. Vystřídáme max. 3 „baby“. V druhé fázi vyťukává lektor rytmus a žáci se pohybují podle rytmu prostorem. Když lektor přestane vyťukávat rytmus a řekne „štronzo“, všichni se zastaví jako by je někdo zmrazil. Ve třetí části lektor přejde k tzv. tematizovanému štronzu. Všichni opět chodí v rytmu po prostoru, když lektor přestane ťukat řekne název sochy – obrazu. Obrazy – rodina, škola, sourozenec, rodinná dovolená, domov, zaměstnání – další obrazy k tématu a žáci se snaží vytvořit pomocí těla obraz se zadaným tématem.

 

 

Až budu velký/dospělý

Časová dotace 5 minut

Instrukce Žáci by se měli zamyslet nad svými sny a nad svojí budoucností. Nad tím, čím by chtěli být, jak by chtěli žít, případně i co by chtěli mít.  Posadí se do kruhu a každý začne větou „Až budu dospělý…..“

 

 

Aneta a její život, právo, brainstorming

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Každý z nás má právo na to plnit si své sny. Stejně jako máme jedno z nejzákladnějších práv, a to právo na život.

  • co vás napadne, když se řekne „právo“?
  • znáte nějaká základní práva v naší společnosti?
  • znáte nějakou zemi, kde jsou práva lidí porušována?
  • myslíte, že se porušují práva občanů i v naší zemi?

Instrukce Lektor na přiložený papír píše myšlenky a nápady žáků. Uprostřed papíru je napsáno slovo „PRÁVO“

 

 

Horká židle

Časová dotace 10 minut

Lektor  Představím vám za chvíli naši hrdinku, která měla v životě své sny, stejně jako vy. Anetě je právě 18 let. Stojí před azylovým domem a v rukou má své čerstvě narozené miminko. Chystá se zaťukat. Co přivedlo Anetu až sem?

Instrukce Lektor upozorní žáky, že vstoupí do role Anety. Žáci mají možnost zadat každý jednu otázku, aby se dozvěděli o Anetě co nejvíce informací. Lektor sedí na židli, může i stát, znázorňuje, že drží v rukou dítě, odpovídá podle příběhu (viz příloha) Dodá všechny informace z příběhu.

 

 

Mapa vztahů, myšlenková mapa

Časová dotace 5 minut

Lektor  Pojďme si shrnout co už o Anetě víme. V jaké situaci se nachází a jaká je její rodina.

Instrukce Žáci zaznamenávají pomocí myšlenkové mapy rodinné vztahy Anety a další kamarády. Ujasňují si tak její situaci do okamžiku, kdy se ocitá před azylovým domem. Na papíře by mělo být napsáno: ANETA/KAMARÁDI/RODINA, případné další informace, které budou pro žáky důležité.

 

 

Anetiny sny a představy o životě, živé obrazy ve skupinách

Časová dotace 10 minut

Lektor Když byla Aneta ve vašem věku, měla jistě své sny o tom, jak bude vypadat její život, až bude dospělá. Jaké to mohly být?

Instrukce Žáci se rozdělí do třech skupin. Každá skupina dostane jedno téma, které ztvární ve třech živých obrazech. Znázorní, jaké mohla mít Aneta sny o své budoucnosti. Lektor odděluje jednotlivé obrazy zvukovým signálem (tlesknutí)

  1. skupina | ANETA A DOMOV
  2. skupina | ANETA A PRÁCE
  3. skupina | ANETA A VOLNÝ ČAS

Reflexe Lektor komentuje a popisuje obrazy, které žáci tvoří, pobízí i ostatní, aby obrazy okomentovali. Je důležité, aby všem byly obrazy zřetelné a jasné.

 

 

Jaká je realita, živé obrazy

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Myslíte, že se Anetě sny splnily? Jak vypadal její život do jejích 18 let?

Instrukce Žáci zůstávají ve skupinách a předvedou živé obrazy z Anetiny reality. Lektor motivuje žáky k přemýšlení otázkami

  1. obraz | ANETA A DOMOV | Jaký měla Aneta domov? Jaké situace zažívala ve svém domově? Jak se k ní vztahovali sourozenci?
  2. obraz | ANETA A ŠKOLA | Chodila Aneta do školy? Jak vypadal její den, když nešla do školy?
  3. obraz | ANETA A VOLNÝ ČAS | Měla Aneta nějaký volný čas pro sebe? Trávila volný čas se svým přítelem? Jak vypadala práce v baru?

Reflexe Lektor shrne všechny obrazy. Pojmenuje situace, které se například v obrazech shodují, upozorní na nesnadný život Anety.

 

 

Aneta před azylovým domem

Časová dotace 5 minut

Lektor | komentář | Aneta stojí s miminkem před azylovým domem a chystá se zaklepat. Víte, co je azylový dům?

Instrukce Lektor nejprve ve stručnosti vysvětlí žákům, co je azylový dům (viz příloha).

 

 

Aneta v azylovém domě, Učitel v roli, žáci v hromadné roli – přivítání v azylovém domě

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Dveře se otevřely a sociální pracovnice pozvala Anetu do přijímací kanceláře. Aneta se posadila s miminkem na židli. Sociální pracovnice jí seznámila s možnostmi, které bude mít v azylovém domě. Vy nyní vstoupíte do role Anety a budete mít možnost zeptat se sociální pracovnice na to, jak bude váš život v azylovém domově vypadat. Každý z vás může položit jednu otázku.

Pomůcka pro lektora v roli sociální pracovnice (odpovědi na možné otázky):

  • poskytnutí dočasného ubytování (1 rok, max. 1,5)
  • samostatná příprava stravy ve společné kuchyni
  • pomoc při domácím hospodaření (nákupy, rozvržení dne, úklid, praní prádla)
  • pomoc při péči o dítě
  • pomoc při zvyšování úrovně vzdělání a informovanosti (dokončení ZŠ a další kvalifikace)
  • pomoc při hledání bydlení (obecní byty)
  • pomoc při hledání zaměstnání nebo přivýdělku

Instrukce Žáci vstoupí do role Anety a každý může položit jednu otázky lektorovi, který je v roli soc. pracovnice. Otázky by měly směřovat k tomu, jak bude vypadat život Anety v azylovém domě. Pokud nezazní otázky, lektor v roli soc. pracovnice doplní nutné informace / Další informace o azylovém domě – viz příloha

Lektor | V roli sociální pracovnice | Dobrý den, Aneto. Pojď dál.  Vidím, že máš malé miminko.  Pokud splníš podmínky našeho azylového domu, bude se ti jistě u nás líbit. Máš nějaké otázky?

Žáci v roli Anety kladou otázky

 

 

Brainstorming

Časová dotace 5 minut

Instrukce Žáci se posadí do kruhu na zem, lektor shrne přijetí Anety do azylového domu a klade otázky k Listině základních práv a svobod.

Lektor Klade žákům otázky

  • Chtěli byste bydlet v azylovém domě?
  • Kde se může Aneta dovědět svá práva? (Listina základních práv a svobod)
  • Byla v jejím dosavadním životě její práva někým porušena?

 

 

Práva a povinnosti Anety, brainstorming, listina práv a svobod

Časová dotace 10 minut

Instrukce Žáci se rozdělí do čtyř skupin. Každá skupina dostane Listinu základních práv a svobod.  Žáci dostanou výňatek s označenými právy pro lepší orientaci. Poté si vylosují oblast, kterou budou mít za úkol prozkoumat. Prodiskutují ve skupině, jaké právo bylo v životě Anety porušováno a svými slovy právo všem vysvětlí. Oblasti:

  • ANETA A ŠKOLA
  • ANETA A PRÁCE
  • ANETA A BYDLENÍ
  • ANETA JAKO RODIČ

Pomůcka pro lektora

  • ANETA A ŠKOLA | Právo na vzdělání – povinná školní docházka
  • ANETA A PRÁCE | Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám. Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.
  • ANETA A BYDLENÍ | Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.
  • ANETA JAKO RODIČ | Rodiče, kteří pečují o děti, mají právo na pomoc státu.

 

 

Řád azylového domu, povinnosti Anety, živé obrazy

Časová dotace: 10 minut

Lektor | Komentář | Má Aneta i nějaké povinnosti, pokud bude chtít bydlet v azylovém domě? Jak se musí chovat, jaký řád dodržovat? Co se smí a nesmí v azylovém domě?

Instrukce Lektor předloží každé skupině Domovní řád azylového domu. Žáci zůstanou ve skupinách a společně prodiskutují řád azylového domu. Každá skupina si vybere jeden bod. Zamyslí se nad tím, co se stane, když tento bod bude porušen. Jaké následky to bude mít. Udělají živý obraz důsledku porušení.

Reflexe Lektor stručně zhodnotí předvedené živé obrazy, upozorní na to, že za každý čin jsme odpovědni a neseme následky.

 

 

Co se Aneta v azylovém domě naučí, simultánní narativní pantomima

Časová dotace 5 minut

Instrukce Lektor vyjmenovává všechny činnosti, které se Aneta v azylovém domě naučila a žáci je simultánně (všichni najednou) předvádějí pantomimicky:

Aneta pečuje o dítě, přebaluje ho, krmí, hraje si s ním, chodí s ním na procházky. Pravidelně chodí na sociální úřad, vyplňuje formuláře a vyzvedává si podporu, komunikuje s úředníky a hledá zaměstnání.

Pečuje o domácnost, vytírá podlahu, vaří, luxuje, myje okna, žehlí, chodí nakupovat, zapisuje si příjmy a výdaje a dává si peníze stranou. Dokončuje si základní vzdělání a pravidelně chodí na individuální výuku a učí se také doma. Učí se šít na stroji, překreslovat střihy.

Zkušenější žáky lze motivovat, aby činnosti vymýšleli sami.

 

 

 

Aneta po třech letech, živé obrazy

Časová dotace 10 minut

Lektor | Komentář | Poté co Aneta opustila se svým dítětem azylový dům, její život se výrazně proměnil k lepšímu. Jak žije dnes Aneta tři roky poté co opustila azylový dům?

Instrukce Žáci vytvoří ve skupinách po 4 až 6 živé obrazy, jak vypadá Anetin život nyní.  Každá skupina vytvoří 3 obrazy podle tématu:

  1. obraz | Aneta jako rodič
  2. obraz | Aneta a práce
  3. obraz | Aneta a domov

 

 

Závěrečná reflexe

Časová dotace 5 minut

  • V čem se zlepšil Anetin život?
  • O jakých právech jste slyšeli?
  • Jaké právo je nejzákladnější?
  • Myslíte, že v některých zemích jsou práva lidí porušována?
  • V jaké listině se dovíme o svých právech a svobodách?
  • Která činnost z této lekce se vám líbila nejvíc?
  • Rozuměli jste všem úkolům?

 

 

 

Inspirace pro práci s látkou v dalších hodinách

  • https://www.jsns.cz/lekce#15217-socialni-problematika

 

Přílohy

Příloha 1 | Příběh Anety

Aneta žila v mnohočlenné domácnosti, ještě má tři bratry a dvě sestry.  Je nejmladší ze všech sourozenců. Otec je ve vězení a matka je v domácnosti a nikdy nepracovala. Bratři se často živí rozprodáváním různě nakradeného zboží, případně krádežemi aut. Obě sestry mají již své děti. Jedna žije u nich doma, je rozvedená a stará se sama o dvě děti. Žijí ve dvoupokojovém bytě a prostor pro žití každého je opravdu minimální. Jeden z bratrů má problémy s alkoholem a často chodí domů opilý. Na Anetu je hrubý a bije ji. Aneta by se ráda stala švadlenou a otevřela si své krejčovství, ale všichni doma tvrdí, že ženská patří za plotnu a že žádnou školu nepotřebuje.  Protože Aneta musela často hlídat dvě sestřiny děti, zameškala mnoho hodin ve škole a dvakrát propadla. Když se dostala do 9. třídy, začala chodit s chlapcem Romanem.  Po sotva měsíčním chození, však zjistila, že čeká s Romanem miminko.  Když mu to oznámila, Roman řekl, že dítě má s někým jiným a že není jeho a ať si dělá co chce.  Když to oznámila doma, matka jí vynadala, že se nechala Romanem tak „zbouchnout“ a odbýt a ať kouká jít za ním, ať jí živí, že tady doma už místo pro žádného parchanta není.  Aneta se do školy už nevrátila. Hledala, kde by mohla bydlet. Nakonec jí zdánlivě pomohl kamarád Zdeněk a poskytl jí jednu místnost ve svém bytě. Ale vyžadoval po ní peníze na nájem.  Protože neměla peníze, pracovala v jeho baru jako servírka a barmanka. Často do noci. I ve vysokém stupni těhotenství.  Peníze ze své výplaty nikdy nedostala. Jídlo kradla alespoň v baru.  Když se jí ale narodilo děťátko, Zdeněk řekl, že s miminem jí garsonku už nepronajme.  Zkusila to ještě jednou i doma, ale i tam jí vyhodili.  V porodnici jí však jedna zdravotní sestra poradila, ať navštíví Azylový dům pro matky s dětmi. To Aneta právě dovršila 18. rok.

 

Příloha 2 | Listina základních práv a svobod (výňatek)

Článek 9

(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.

Článek 29

(1) Ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky.

Článek 30

(1) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele.

(2) Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.

(3) Podrobnosti stanoví zákon.

Článek 32

(1) Rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona. Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena.

(2) Ženě v těhotenství je zaručena zvláštní péče, ochrana v pracovních vztazích a odpovídající pracovní podmínky.

(3) Děti narozené v manželství i mimo ně mají stejná práva.

(4) Péče o děti a jejich výchova je právem rodičů; děti mají právo na rodičovskou výchovu a péči. Práva rodičů mohou být omezena a nezletilé děti mohou být od rodičů odloučeny proti jejich vůli jen rozhodnutím soudu na základě zákona.

(5) Rodiče, kteří pečují o děti, mají právo na pomoc státu.

(6) Podrobnosti stanoví zákon.

Článek 33

(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.

(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu.

 

Příloha 3 | Azylový dům

Zdroj http://www.kolpingpraha.cz/azylovy-dum/ad-prubeh-sluzby/

 

Posláním azylového domu je vytváření podmínek pro překonání nepříznivé sociální situace rodiny a zvyšování kvality jejího života

Cílem služby je:

  • zachovat a posílit základní funkce ohrožené rodiny
  • posílit kompetence pro řešení rodičovských, bytových a finančních problémů
  • posílit orientaci v občanských právech a povinnostech
  • připravit rodiče na nový start do života v běžné společnosti
  • minimalizovat závislost na sociálních dávkách

Služba je poskytována matkám s dětmi v nepříznivé sociální situaci s trvalým pobytem v Praze:

  • které nemají vlastní bydlení ani zázemí rodiny, která by jim v těžké situaci pomohla a nejsou schopny řešit svou těžkou situaci vlastními silami a prostředky
  • jsou ohrožené vícenásobnými riziky
  • jejichž zdravotní stav umožňuje pobyt v kolektivním zařízení
  • a za určitých podmínek i jejich partnerům, zejména vykazují-li také znaky ohrožení sociálním vyloučením

Zájemci o službu jsou písemně evidováni na základě osobní žádosti.

Základními činnostmi azylového domu ve vztahu k uživatelům služby jsou:

  • poskytnutí dočasného ubytování
  • vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu stravy
  • poskytnutí pomoci při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, zejména v oblastech:
    • domácího hospodaření, domácích prací a péče o dítě
    • jednání s úřady a vyřizování osobních záležitostí
    • zvyšování úrovně vzdělání a informovanosti
    • hledání bydlení a zaměstnání

základní požadavky na klienty azylových domů:

Poplatek za službu Dospělý uživatel služby 100- Kč, dítě 70,- Kč denně

Respektování domácího řádu, dodržování smlouvy o poskytování služby, aktivní spolupráci při řešení nepříznivé sociální situace

 

Řád azylového domu (volně upraveno z různých řádů azylových domů)

  1. Neničte vybavení a všechny věci, které jsou majetkem azylového domu a vám byly svěřeny
    do užívání a zacházejte se vším opatrně (především výbava osobního inventáře, vybavení ubytovací jednotky a kuchyňské skříňky).
  2. Na pokojích neprovádějte žádné stavební úpravy, nestěhujte zařízení pokoje.
  3. Dodržujte noční klid od 22.00 do 06.00 hodin.
  4. Nenechávejte své děti samotné bez dohledu.
  5. Nevpouštějte do budovy neoprávněné osoby.
  6. Ve společné kuchyni nenechávejte zbytky jídla a špinavé nádobí.
  7. Dodržujte základní pravidla osobní hygieny
  8. Svůj obývaný byt pravidelně uklízejte.
  9. Úklid společných prostor provádějte dle rozpisu na nástěnce.
  10. V prostorách azylového domu nekuřte.
  11. V azylovém domě není povolen chov zvířat, vyjma asistenčního psa.
  12. Řádně pečujte o své děti.
  13. V případě udělení čtvrtého upozornění o porušení Domovního řádu či Smlouvy je dána výpověď.
  14. Plaťte všechny platby včas
  15. Usilujte o dobré vztahy s ostatními klientkami a pracovníky, chovejte se příkladně v domě i v jeho okolí. Nenarušujte sousedské soužití, předcházejte konfliktům

 

 

 

 

 

Aneta v nouzi

Obsahové schéma projektového dne se zaměřením na téma lidských a občanských práv 

pro II. stupeň základních škol a střední školy

 

 

Anotace

Cílem projektového dne je poukázat na konkrétním příkladu jaké druhy médií nás denně obklopují a jaké používají výrazové prostředky, metody a techniky k předávání zpráv. Žáci vstupují do příběhu prodavačky Aleny, která pracuje ve zlatnictví a stane se přímým svědkem loupeže. Lupiči si odnesou cenné zboží, Aleně se naštěstí nic nestane.  Celou událost pak komentují postavy z různých úhlů pohledu. Zpráva pak přináší nejen informace, ale je zabarvena emočně a názorově, podle toho, kdo zprávu předává. Tím žáci dostávají několik druhů sdělení, z kterých formují zprávu objektivní a pravdivou. Zároveň vstupují do rolí redaktorů a vytvářejí lživou zprávu, která způsobí hlavní postavě – prodavačce Aleně neoprávněně svízelnou situaci.  Žáci tak mají možnost pochopit, jak lživá zpráva může ublížit a změnit osud konkrétní postavy.

 

TÉMA

  • základní lidská práva
  • rodina v nouzi

 

CÍLE

  • rozvíjet povědomí o základních lidských právech
  • rozvinout empatii a sociální cítění k lidem v obtížné životní situaci
  • učit se nést odpovědnost při prosazování svých práv
  • uvědomit si nutnost dodržování svých povinností
  • rozšířit povědomí o druzích sociální pomoci v demokratické společnosti
  • naučit se spolupracovat ve skupinách
  • naučit se prezentovat výsledky skupinové práce

 

ČASOVÁ DOTACE  180 minut včetně souvisejících doprovodných aktivit

VĚKOVÁ KATEGORIE  II. stupeň ZŠ a SŠ

POMŮCKY Balicí papír, psací potřeby - fixy, Listina práv a svobod (výňatek) 5x , zástupný kostým pro Anetu – šátek, Řád azylového domu 5x

INFORMAČNÍ ZDROJE

  • http://www.kolpingpraha.cz/azylovy-dum/ad-zakladni-informace/
  • Dramatická výchova v kurikulu současné školy, R. Marušák, O. Králová, Rodrigueziová, Portál 2008
  • https://www.jsns.cz/lekce/15252-rodina
  • https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html Listina základních práv a svobod

Pomůcky Balicí papír, psací potřeby – fixy, Listina základních práv a svobod (výňatek) 5x, zástupný kostým pro Anetu – šátek, Řád azylového domu 5x, papírky na tvrdším papíru s tématy pro předvádění pantomimy: Téma miminko | Přebalování miminka, krmení miminka, hra s miminkem, procházky s miminkem. Téma domácnost | Vytírání podlahy, vaření, luxování, mytí oken, žehlení, nakupování, praní, hospodaření s penězi. Téma komunikace s úřady | Vyplňování formulářů, komunikace s úředníky. Téma vzdělávání | Hodina ve škole, šití na stroji, překreslování střihů na šaty, zkoušení šatů | Jedna činnost je napsaná na jednom papírku tak, aby si je mohli žáci losovat.

 

 

 

Použité techniky Strukturovaného Dramatu

Učitel v roli

Učitel je součástí dramatu a může spolu s třídou sledovat, co se právě děje, kontroluje chod a napětí, je napojen na vnitřní rytmus práce, podporuje, povzbuzuje a udržuje otevřenou komunikaci. Poskytuje možnost, aby žáci převzali zodpovědnost, činili rozhodnutí a ujímali se vedení skupiny. Poskytuje žákům svobodu vyjadřovat postoje a různé úhly pohledu v bezpečí role.

 

Hra v roli

Způsob sociálního jednání a chování, hra v roli znamená převzetí role někoho jiného (jak on by jednal) s využitím vlastních poznatků a zkušeností pro výběr odpovídajícího chování. Nezabýváme se při ní zpravidla jedinečností určité osoby, ale jejími typickými postoji.

 

Hromadná role

Viz hra v roli, v této situaci všichni hráči přebírají roli, simultánně jednají, naslouchají ostatním a tvoří tak společně profil postavy, případně konkretizují situaci

 

Brainstorming

Volná, spontánní diskuse na dané téma, generování nápadů

 

Živý obraz

Skupiny nebo dvojice vytváří ze svých těl nehybný obraz, který zachycuje určitý okamžik, situaci, motiv nebo i základní téma příběhu

 

Rozehrávané živé obrazy

Skupiny nebo dvojice vytváří ze svých těl nehybný obraz, který zachycuje určitý okamžik, situaci, motiv nebo i základní téma příběhu. Poté, co obraz zafixují se ho pokusí na několik vteřin rozehrát. Lze zahrát pomocí plné rolové hry, tzn. s mluvením, nebo zůstat pouze v pantomimické etudě. Lektor určuje pomocí zvukového signálu (tlesknutí) začátek a konec rozehrání. Doporučujeme maximálně 5 až 10 sekund, podle vybavenosti a zkušenosti skupiny.

 

Alej | vnitřní hlasy

Klíčová postava prochází mezi svými spoluhráči a ti nahlas sděluji její myšlenky a pocity.

 

Horká židle

Technika, při níž ten, kdo sedí na židli by měl pravdivě odpovídat na všechny otázky, které jsou mu předkládány vzhledem k vybrané roli. V našem případě to bude tzv. horká židle – ano/ne – ten kdo sedí na židli může odpovídat jen ano nebo ne.

 

Narativní pantomima

Lektor vypráví nějakou akční událost nebo příběh a všichni žáci simultánně – najednou předvádějí činnosti. Každý sám za sebe předvádí pantomimicky a pohybově bez mluvení činnost, tak jak si ji představuje.

 

 

Popis lekce

Úvodní hry, naladění a rozehřátí skupiny, živé obrazy ve dvojicích, štronzo

Časová dotace 5 minut

Instrukce Lektor vyťukává rytmus a žáci se pohybují podle rytmu prostorem. Když lektor přestane vyťukávat rytmus a řekne „štronzo“, všichni se zastaví jako by je někdo zmrazil. V druhé části již lektor přejde k tzv. tematizovanému štronzu. Všichni opět chodí v rytmu po prostoru, když lektor přestane ťukat řekne název sochy – obrazu. Obrazy – rodina, škola, sourozenec, rodinná dovolená, domov, zaměstnání – další obrazy k tématu. Každý se snaží ztvárnit sochu pomocí pohybu, svého těla. Ve třetí části spolupracují žáci ve dvojicích, případně trojicích a vytvářejí sousoší na zadané téma.

 

 

Až budu velký/dospělý

Časová dotace 5 minut

Instrukce Žáci by se měli zamyslet nad svými sny a nad svojí budoucností. Nad tím, čím by chtěli být, jak by chtěli žít, případně i co by chtěli mít.  Posadí se do kruhu a každý začne větou „Až budu dospělý…..“

 

 

Aneta a její život, právo, brainstorming, práce ve skupinách

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Každý z nás má právo na to plnit si své sny. Stejně jako máme jedno z nejzákladnějších práv, a to právo na život.

  • co vás napadne, když se řekne „právo“?
  • znáte nějaká základní práva v naší společnosti?
  • znáte nějakou zemi, kde jsou práva lidí porušována?
  • myslíte, že se porušují práva občanů i v naší zemi?

Instrukce Žáci se rozdělí do skupin po 4 až 6 a společně prodiskutují téma „Právo“. Pokusí se pojmenovat některá práva v demokratické společnosti, ale i situace, kde se s pojmem právo setkali.   Po určité době (5 minut) se všichni žáci sesednou v kruhu a každá skupina seznámí ostatní se svými informacemi.

 

 

Horká židle

Časová dotace 10 minut

Lektor  Představím vám za chvíli naši hrdinku, která měla v životě své sny, stejně jako vy. Anetě je právě 18 let. Stojí před azylovým domem a v rukou má své čerstvě narozené miminko. Chystá se zaťukat. Co přivedlo Anetu až sem?

Instrukce Lektor upozorní žáky, že vstoupí do role Anety. Žáci mají možnost zadat každý jednu otázku, aby se dozvěděli o Anetě co nejvíce informací. Lektor sedí na židli, může i stát, znázorňuje, že drží v rukou dítě, odpovídá podle příběhu (viz příloha) Dodá všechny informace z příběhu.

 

 

Mapa vztahů, myšlenková mapa

Časová dotace 5 minut

Lektor  Pojďme si shrnout co už o Anetě víme. V jaké situaci se nachází a jaká je její rodina.

Instrukce Žáci zaznamenávají pomocí myšlenkové mapy rodinné vztahy Anety a další kamarády. Ujasňují si tak její situaci do okamžiku, kdy se ocitá před azylovým domem. Na papíře by mělo být napsáno: ANETA/KAMARÁDI/RODINA, případné další informace, které budou pro žáky důležité.

 

 

Anetiny sny a představy o životě, rozehrávané živé obrazy

Časová dotace 10 minut

Lektor Když byla Aneta ve vašem věku, měla jistě své sny o tom, jak bude vypadat její život, až bude dospělá. Jaké to mohly být?

Instrukce Žáci se rozdělí skupin po 4 až 6. prodiskutují své nápady a dosavadní informace o Anetě a ztvární v rozehrávaných živých obrazech její sny. Každá skupina vytvoří rozehrávané živé obrazy na tato témata (viz).  Celkem každá skupina znázorní tři obrazy:

  1. obraz | ANETA A DOMOV
  2. obraz | ANETA A PRÁCE
  3. obraz | ANETA A VOLNÝ ČAS

Reflexe Lektor komentuje a popisuje obrazy, které žáci tvoří, pobízí i ostatní, aby obrazy okomentovali. Je důležité, aby všem byly obrazy zřetelné a jasné.

 

 

Jaká je realita, živé obrazy

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Myslíte, že se Anetě sny splnily? Jak vypadal její život do jejích 18 let?

Instrukce Žáci zůstávají ve skupinách a předvedou živé obrazy z Anetiny reality. Lektor motivuje žáky k přemýšlení otázkami

  1. obraz | ANETA A DOMOV | Jaký měla Aneta domov? Jaké situace zažívala ve svém domově? Jak se k ní vztahovali sourozenci?
  2. obraz | ANETA A ŠKOLA | Chodila Aneta do školy? Jak vypadal její den, když nešla do školy?
  3. obraz | ANETA A VOLNÝ ČAS | Měla Aneta nějaký volný čas pro sebe? Trávila volný čas se svým přítelem? Jak vypadala práce v baru?

Reflexe Lektor shrne všechny obrazy. Pojmenuje situace, které se například v obrazech shodují, upozorní na nesnadný život Anety.

 

 

Alej, Aneta před azylovým domem

Časová dotace 5 minut

Lektor | komentář | Aneta stojí s miminkem před azylovým domem a chystá se zaklepat. Co jí asi běží v hlavě, na co myslí, bojí se? Víte, co je azylový dům?

Instrukce Lektor nejprve ve stručnosti vysvětlí žákům, co je azylový dům (viz příloha). Žáci utvoří uličku, alej a učitel v roli, případně někdo z dětí prochází alejí. U každého se zastaví a ten se snaží vcítit do postavy a říct, co si Aneta myslí, co jí běží hlavou, čeho se bojí, vytváří její „alter ego“ apod.

 

 

Učitel v roli, žáci v hromadné roli – přivítání v azylovém domě

Časová dotace 10 minut

Lektor | komentář | Dveře se otevřely a sociální pracovnice pozvala Anetu do přijímací kanceláře. Aneta se posadila s miminkem na židli. Sociální pracovnice jí seznámila s možnostmi, které bude mít v azylovém domě. Vy nyní vstoupíte do role Anety a budete mít možnost zeptat se sociální pracovnice na to, jak bude váš život v azylovém domově vypadat. Každý z vás může položit jednu otázku.

Pomůcka pro lektora v roli sociální pracovnice (odpovědi na možné otázky):

  • poskytnutí dočasného ubytování (1 rok, max. 1,5)
  • samostatná příprava stravy ve společné kuchyni
  • pomoc při domácím hospodaření (nákupy, rozvržení dne, úklid, praní prádla)
  • pomoc při péči o dítě
  • pomoc při zvyšování úrovně vzdělání a informovanosti (dokončení ZŠ a další kvalifikace)
  • pomoc při hledání bydlení (obecní byty)
  • pomoc při hledání zaměstnání nebo přivýdělku

Instrukce Žáci vstoupí do role Anety a každý může položit jednu otázky lektorovi, který je v roli soc. pracovnice. Otázky by měly směřovat k tomu, jak bude vypadat život Anety v azylovém domě. Pokud nezazní otázky, lektor v roli soc. pracovnice doplní nutné informace / Další informace o azylovém domě – viz příloha

Lektor | V roli sociální pracovnice | Dobrý den, Aneto. Pojď dál.  Vidím, že máš malé miminko.  Pokud splníš podmínky našeho azylového domu, bude se ti jistě u nás líbit. Máš nějaké otázky?

Žáci v roli Anety kladou otázky

 

 

Brainstorming

Časová dotace 5 minut

Instrukce Žáci se posadí do kruhu na zem, lektor shrne přijetí Anety do azylového domu a klade otázky k Listině základních práv a svobod.

Lektor Klade žákům otázky

  • Chtěli byste bydlet v azylovém domě?
  • Kde se může Aneta dovědět svá práva? (Listina základních práv a svobod)
  • Byla v jejím dosavadním životě její práva někým porušena?

 

 

Práva a povinnosti Anety, brainstorming, listina práv a svobod

Časová dotace 10 minut

Instrukce Žáci se rozdělí do skupin po 4 až 6. Každá skupina dostane Listinu základních práv a svobod.  Žáci dostanou výňatek s označenými právy pro lepší orientaci. Poté si vylosují oblast, kterou budou mít za úkol prozkoumat. Prodiskutují ve skupině, jaké právo bylo v životě Anety porušováno a svými slovy právo všem vysvětlí. Oblasti:

  • ANETA A ŠKOLA
  • ANETA A PRÁCE
  • ANETA A BYDLENÍ
  • ANETA JAKO RODIČ

Pomůcka pro lektora

  • ANETA A ŠKOLA | Právo na vzdělání – povinná školní docházka
  • ANETA A PRÁCE | Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám. Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.
  • ANETA A BYDLENÍ | Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.
  • ANETA JAKO RODIČ | Rodiče, kteří pečují o děti, mají právo na pomoc státu.

 

Řád azylového domu, povinnosti Anety, živé obrazy s rozehráním

Časová dotace: 10 minut

Lektor | Komentář | Má Aneta i nějaké povinnosti, pokud bude chtít bydlet v azylovém domě? Jak se musí chovat, jaký řád dodržovat? Co se smí a nesmí v azylovém domě?

Instrukce Lektor předloží každé skupině Domovní řád azylového domu. Žáci zůstanou ve skupinách a společně prodiskutují řád azylového domu. Každá skupina si vybere jeden bod. Zamyslí se nad tím, co se stane, když tento bod bude porušen. Jaké následky to bude mít. Udělají živý obraz důsledku porušení. Podle vybavenosti skupiny můžou zahrát i scénku.

Reflexe Lektor stručně zhodnotí předvedené živé obrazy, upozorní na to, že za každý čin jsme odpovědni a neseme následky.

 

 

Co se Aneta v azylovém domě naučí, pantomima činností

Časová dotace 10 minut

Instrukce Žáci se posadí do řady. Každý z žáků si vytáhne papírek s určitou činností a má za úkol ji předvést pantomimicky. Ostatní hádají, o jakou činnost se jedná.  Podle počtu žáků může každý předvést 2 až 3 činnosti.  Pantomimu je možné předvádět i ve dvojicích. Témata jsou následující:

Téma miminko | Přebalování miminka, krmení miminka, hra s miminkem, procházky s miminkem. Téma domácnost | Vytírání podlahy, vaření, luxování, mytí oken, žehlení, nakupování, praní, hospodaření s penězi. Téma komunikace s úřady | Vyplňování formulářů, komunikace s úředníky. Téma vzdělávání | Hodina ve škole, šití na stroji, překreslování střihů na šaty, zkoušení šatů. Zkušenější žáky lze motivovat, aby činnosti vymýšleli sami.

Reflexe Lektor komentuje všechny obrazy, vede žáky k přesnému vyjadřování obrazů, doplňuje další činnosti, které Aneta mohla v azylovém domě dělat. Motivuje žáky k samostatnému vymýšlení dalších činností, které mohla Aneta v azylovém domě dělat.

 

 

Aneta po třech letech, živé obrazy s rozehráním

Časová dotace 10 minut

Lektor | Komentář | Poté co Aneta opustila se svým dítětem azylový dům, její život se výrazně proměnil k lepšímu. Jak žije dnes Aneta tři roky poté co opustila azylový dům?

Instrukce Žáci vytvoří ve skupinách po 4 až 6 živé obrazy s rozehráním, jak vypadá Anetin život nyní.  Každá skupina vytvoří 3 obrazy podle tématu:

  1. obraz | Aneta jako rodič
  2. obraz | Aneta a práce
  3. obraz | Aneta a domov

 

 

Závěrečná reflexe

Časová dotace 5 minut

  • V čem se zlepšil Anetin život?
  • O jakých právech jste slyšeli?
  • Jaké právo je nejzákladnější?
  • Myslíte, že v některých zemích jsou práva lidí porušována?
  • V jaké listině se dovíme o svých právech a svobodách?
  • Která činnost z této lekce se vám líbila nejvíc?
  • Rozuměli jste všem úkolům?

 

Inspirace pro práci s látkou v dalších hodinách

 

 

 

Přílohy

Příloha 1 | Příběh Anety

Aneta žila v mnohočlenné domácnosti, ještě má tři bratry a dvě sestry.  Je nejmladší ze všech sourozenců. Otec je ve vězení a matka je v domácnosti a nikdy nepracovala. Bratři se často živí rozprodáváním různě nakradeného zboží, případně krádežemi aut. Obě sestry mají již své děti. Jedna žije u nich doma, je rozvedená a stará se sama o dvě děti. Žijí ve dvoupokojovém bytě a prostor pro žití každého je opravdu minimální. Jeden z bratrů má problémy s alkoholem a často chodí domů opilý. Na Anetu je hrubý a bije ji. Aneta by se ráda stala švadlenou a otevřela si své krejčovství, ale všichni doma tvrdí, že ženská patří za plotnu a že žádnou školu nepotřebuje.  Protože Aneta musela často hlídat dvě sestřiny děti, zameškala mnoho hodin ve škole a dvakrát propadla. Když se dostala do 9. třídy, začala chodit s chlapcem Romanem.  Po sotva měsíčním chození, však zjistila, že čeká s Romanem miminko.  Když mu to oznámila, Roman řekl, že dítě má s někým jiným a že není jeho a ať si dělá co chce.  Když to oznámila doma, matka jí vynadala, že se nechala Romanem tak „zbouchnout“ a odbýt a ať kouká jít za ním, ať jí živí, že tady doma už místo pro žádného parchanta není.  Aneta se do školy už nevrátila. Hledala, kde by mohla bydlet. Nakonec jí zdánlivě pomohl kamarád Zdeněk a poskytl jí jednu místnost ve svém bytě. Ale vyžadoval po ní peníze na nájem.  Protože neměla peníze, pracovala v jeho baru jako servírka a barmanka. Často do noci. I ve vysokém stupni těhotenství.  Peníze ze své výplaty nikdy nedostala. Jídlo kradla alespoň v baru.  Když se jí ale narodilo děťátko, Zdeněk řekl, že s miminem jí garsonku už nepronajme.  Zkusila to ještě jednou i doma, ale i tam jí vyhodili.  V porodnici jí však jedna zdravotní sestra poradila, ať navštíví Azylový dům pro matky s dětmi. To Aneta právě dovršila 18. rok.

 

Příloha 2 | Listina základních práv a svobod (výňatek)

Článek 9

(1) Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.

Článek 29

(1) Ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky.

Článek 30

(1) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele.

(2) Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.

(3) Podrobnosti stanoví zákon.

Článek 32

(1) Rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona. Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena.

(2) Ženě v těhotenství je zaručena zvláštní péče, ochrana v pracovních vztazích a odpovídající pracovní podmínky.

(3) Děti narozené v manželství i mimo ně mají stejná práva.

(4) Péče o děti a jejich výchova je právem rodičů; děti mají právo na rodičovskou výchovu a péči. Práva rodičů mohou být omezena a nezletilé děti mohou být od rodičů odloučeny proti jejich vůli jen rozhodnutím soudu na základě zákona.

(5) Rodiče, kteří pečují o děti, mají právo na pomoc státu.

(6) Podrobnosti stanoví zákon.

Článek 33

(1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.

(2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

(4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu.

 

Příloha 3 | Azylový dům

Zdroj http://www.kolpingpraha.cz/azylovy-dum/ad-prubeh-sluzby/

Posláním azylového domu je vytváření podmínek pro překonání nepříznivé sociální situace rodiny a zvyšování kvality jejího života

Cílem služby je:

  • zachovat a posílit základní funkce ohrožené rodiny
  • posílit kompetence pro řešení rodičovských, bytových a finančních problémů
  • posílit orientaci v občanských právech a povinnostech
  • připravit rodiče na nový start do života v běžné společnosti
  • minimalizovat závislost na sociálních dávkách

Služba je poskytována matkám s dětmi v nepříznivé sociální situaci s trvalým pobytem v Praze:

  • které nemají vlastní bydlení ani zázemí rodiny, která by jim v těžké situaci pomohla a nejsou schopny řešit svou těžkou situaci vlastními silami a prostředky
  • jsou ohrožené vícenásobnými riziky
  • jejichž zdravotní stav umožňuje pobyt v kolektivním zařízení
  • a za určitých podmínek i jejich partnerům, zejména vykazují-li také znaky ohrožení sociálním vyloučením

Zájemci o službu jsou písemně evidováni na základě osobní žádosti.

Základními činnostmi azylového domu ve vztahu k uživatelům služby jsou:

  • poskytnutí dočasného ubytování
  • vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu stravy
  • poskytnutí pomoci při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, zejména v oblastech:
    • domácího hospodaření, domácích prací a péče o dítě
    • jednání s úřady a vyřizování osobních záležitostí
    • zvyšování úrovně vzdělání a informovanosti
    • hledání bydlení a zaměstnání

základní požadavky na klienty azylových domů:

Poplatek za službu Dospělý uživatel služby 100- Kč, dítě 70,- Kč denně

Respektování domácího řádu, dodržování smlouvy o poskytování služby, aktivní spolupráci při řešení nepříznivé sociální situace

 

Řád azylového domu (volně upraveno z různých řádů azylových domů)

  1. Neničte vybavení a všechny věci, které jsou majetkem azylového domu a vám byly svěřeny do užívání a zacházejte se vším opatrně (především výbava osobního inventáře, vybavení ubytovací jednotky a kuchyňské skříňky).
  2. Na pokojích neprovádějte žádné stavební úpravy, nestěhujte zařízení pokoje.
  3. Dodržujte noční klid od 22.00 do 06.00 hodin.
  4. Nenechávejte své děti samotné bez dohledu.
  5. Nevpouštějte do budovy neoprávněné osoby.
  6. Ve společné kuchyni nenechávejte zbytky jídla a špinavé nádobí.
  7. Dodržujte základní pravidla osobní hygieny
  8. Svůj obývaný byt pravidelně uklízejte.
  9. Úklid společných prostor provádějte dle rozpisu na nástěnce.
  10. V prostorách azylového domu nekuřte.
  11. V azylovém domě není povolen chov zvířat, vyjma asistenčního psa.
  12. Řádně pečujte o své děti.
  13. V případě udělení čtvrtého upozornění o porušení Domovního řádu či Smlouvy je dána výpověď.
  14. Plaťte všechny platby včas
  15. Usilujte o dobré vztahy s ostatními klientkami a pracovníky, chovejte se příkladně v domě i jeho okolí. Nenarušujte sousedské soužití, předcházejte konfliktům

 

 

Zpět

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!